【獨家專訪】無綫神劇《天與地》十周年   監製戚其義「預言」成真:有啲係中咗㗎!  

興許是年紀漸長,總覺得日子流逝速度愈來愈快。

This city is dying, you know?

「和諧唔係一百個人講同一說話、和諧係一百人講一百句唔同嘅說話之餘,而又互相尊重!」

 

上述兩句由Dr. DylanJoe Junior飾)和葉梓恩(佘詩曼飾)演繹、來自「一代神劇」《天與地》的經典對白,香港人耳熟能詳,因為截圖和短片經常在社交網絡經常出現,尤其是社會愈見崩壞的當下,彷彿已成為香港人用來聊以安慰或宣洩悲憤的金句。時光荏苒,這套感覺上問世才沒多久的經典作品,今個月21日已是首播十周年,而身為監製的戚其義,自拍罷《金枝慾孽貳》(2013)離開無綫後,八年間一直沒有任何新劇推出,直至今年,他終於重返港劇界,為AMM亞洲心動娛樂製作28集網劇《逐流時代》,6月煞科,不日上架。

 

從《天與地》到《逐流時代》,3650日倏然而過,香港依舊叫香港,卻早已不再是很多人心目中那個熟悉的城市。回望當年與編審周旭明創作的劇本,戚其義承認,有些事情的確「好嘅唔靈醜嘅靈」,「我哋講嘅嘢你話中唔中,有啲係中咗㗎!」而在新常態下,阿戚直言創作上也不能再天真的以為,能夠如往時那樣玩得那麼徹底。「有啲我哋以前真係可以好天馬行空,可以亂咁去想像,但而家某啲尺度唔可以去得咁盡,因為可能會有影響,要收斂下。」其實這是意料之內的答案,只是親耳聽到金牌監製這樣說,也禁不住由衷感到無盡悲涼。

 

撰文、採訪:游大東

協力:郭家穎

攝影、短片:王嘉欣、張駿軒

鳴謝:AMM亞洲心動娛樂

 

踏足神州 水土不服

《金枝慾孽貳》拍畢後,「戚周配」這對黃金組合便雙雙於2012年年底告別無綫,帶領數十位手足毅然北上,投身浩瀚無邊的大陸影視市場,只是這對在港劇界向來多產(至少一年一劇)的二人組於往後的九年間,新作寥寥可數,僅周氏有份創作劇本的大陸劇集《傳奇大亨》2017年於浙江衛視首播 ── 其實這套原本是阿戚首次執導的陸劇,只是出師不利,有傳他與男主角張翰鬧不和,結果拍至中途,阿戚「撕掉合約」拉隊走人,改由來自台灣的莊訓鑫走馬上任做導演,第二男主角亦由黃德斌變成劉長德。作為行內的資深導演和劇集監製,阿戚這一跤跌得很重也很痛,只是難關一再出現,跟《傳》劇一樣,同於2015年開鏡的《荔芳街之海岸風雷》,2018年煞科後「攤足」接近4年仍然播映無期,結果兜兜轉轉,三年又三年又三年後,新作一欄始終空白。

 

坐在AMM亞洲心動娛樂(簡稱AMM)大埔總部裏的放映室一隅,滿頭白髮的戚其義,平心靜氣總結這些年來走過的高山低谷。「有一句嘢形容我係好貼切嘅,就係『水土不合』,呢個我係認同㗎,因為大家(兩地)制度唔同,即係(香港)拍戲,好多時都係(靠)導演感覺、同埋(聽)導演嘅指令,但內地就有啲奇怪,即係個指令未必係導演可以控制到,呢個我都花咗幾長時間去適應。」

 

簡單而言,在香港拍劇,導演幾乎擁有絕對話事權,演員需要按照指示演好角色,所以演員若有機會得獎,發表感受時必定會感激導演給予機會。但在大陸,演員多為專業學院出身,長時間接受專業培訓,對於如何演繹角色的知識豐厚,他們亦知道「小鮮肉」(年輕演員)極有市場價值,甚至是能夠吸引老闆投資,操控開劇的「生死大權」,多重因素加起來,演員很自然會在片場裏反客為主,凌駕導演專業,使他們淪為「執行者」。新晉導演也罷,但對於入行45年的阿戚而言 ── 1976年加入無綫,由場務做起,擔任當時「金牌監製」甘國亮的統籌 ── 這口氣怎也嚥不下?既然無法妥協,那次「意外」只能說是無可避免。

 

有趣的是,因為內地市場大,老闆何其多,人生路不熟易碰釘,但「東家唔打打西家」的情況十常八九,加上香港人與大陸人對於影視製作的見解南轅北轍,所以戚導強調,過去九年就算沒有新作,亦絕非百無聊賴,「我哋香港比較『快啲』,意思係,大陸有好多嘢好講程序,變咗係會花時間啲。呢幾年一直都有人搵我(拍劇),但有極都仲係大陸市場,所以我都仲喺度調整緊自己嘅心態,不斷去試,直至阿文龍(AMM香港區副總裁林文龍)搵我搞呢個戲,我覺得好在香港仲有呢啲平台,我就將心機同時間放咗喺香港先,跟住再返去內地搞(新劇),因為正如我所講,香港(由統籌到煞科)係快啲,大陸你都知,佢哋製作或者係成個Size(規模)係大啲,起碼要成大半年先搞到一個戲。」

 

再拍港劇 起用全新班底

戚導所講與AMM合作的新劇《逐流時代》,今年4月底正式開鏡,6月底煞科,「因為疫情,我同文龍都拖拉咗成半年(才完成)。」談到新劇的源起,年初曾有報道指,是林文龍的太太郭可盈牽線,促成今次合作,戚導笑言「係咁樣傳」,但跟實情略有出入。「我諗最大原因係阿文龍本身,佢要擔任AMM呢個CEO,都要Form一個拍劇嘅創作團隊,但我同文龍未合作過,我諗係郭可盈同文龍講:『搵我啦!』因為可能我同郭可盈都有合作過(《O記實錄》),然後阿文龍就叫個朋友搵我,大家傾完都幾合得嚟,我就一聽(拍)即合!」另一個合得來的原因,是AMM能夠提供足夠支援,拍一齣以香港為主的劇集之餘,更容許與戚導未合作過的演員加盟劇組,「其實喺導演角度嚟睇,(用新班底)就會Take a risk(冒險)嘅,始終默契唔同,以前嗰堆(演員),我哋成六、七個戲都係(一齊合作),大家好明,呢個戲,大家都睇到,有好多都係未合作過,變咗我都要老闆岌頭(答應)先,因為(過程)會嘥時間,阿文龍都覺得OK,大家就合埋一齊,撞一撞啲火花,我覺得都幾好。」

 

熟悉「戚周配」電視作品的讀者,總能夠說出幾個固有班底的演員名字。就以2000年之後播出的劇集為例:林保怡、陳豪、蔡少芬、佘詩曼、黃德斌、邵美琪……但今次為AMM製作的《逐流時代》,只剩下黃德斌,而曾有份參與《珠光寶氣》(2008)、《飛女正傳》(2010)和《天與地》演出的麥子樂,則正式「升呢」成為男主角,除此之外,其他演員如麥明詩、黃又南、陳雅麗、林耀聲、黎紀君、鄺旨呈、李敏(Ranya)、張凱娸和鍾浠文(Zelia)等等,在「戚導的Universe」裏面,統統都是「新名字」,但對於幕前演出絕非白紙一張。

 

譬如洋名Allie的陳雅麗,中學時代已任職模特兒,10年前大學畢業後隨即踏足內地發展演藝事業,2012年已經在內地主演電影《潘多拉的寶劍》,微博擁過百萬粉絲,2018年跟郭富城、梁詠琪、林志玲一同參演電影《西遊記.女兒國》,今次她是透過試鏡,成功獲得首度在港拍劇的機會。而黎紀君和鍾浠文,二人同樣是模特兒出身,前者自2017年開始踏足電視圈,先後在ViuTV和香港開電視擔任節目主持,後者2008年由上海來港發展,有「翻版徐子淇」之稱,電視迷或者不太認識,然而她倆在網絡世界人氣不俗,IG帳戶的粉絲人數分別超過11萬和29萬。戚導說:「黎紀君同鍾浠文都係嚟自模特兒公司,但其實佢哋對演出都有經驗,因為佢哋成日都行舞台,行Catwalk,我同林文龍都覺得,(黎與鍾)雖則係新,但都有個譜,即至少面對個環境同埋鏡頭唔會慌張。」

 

談到怯場,眾所周知,戚氏作品的劇本不是普通師奶劇,對白絕非為了遷就劇情「發水」、充塞時間而存在,對演員來說,要走進角色世界,還要演得好、演得準,當然不會輕鬆,就連阿戚亦承認這點,「會呀,佢哋開頭好緊張,但當然,呢啲緊張同壓力,我哋要紓緩,(要)同佢去釋放,但佢哋後生,變咗好快就適應,同埋最緊要係今次個劇本係齊嘅(當年鄧萃雯曾炮轟拍攝《金枝慾孽貳》期間「飛紙仔」問題嚴重),所以變咗佢哋個心理狀態都好好。」至於麥子樂、麥明詩和黃又南等演員,本身都有拍劇拍戲經驗,所以只需要花一些時間溝通,調教他們在角色世界裏的主觀意願想法,從而做到導演期望的演出效果,「佢哋嘅吸收能力好強,所以喺過程入面,好快好快就Pick up得到我需要嘅嘢,而喺戲中,佢哋都算係有成90分嘅發揮,好好!」

 

林耀聲麥子樂演出印象深刻

問到《逐流時代》裏哪個演員印象最深刻?戚導說了兩個名字:麥子樂與林耀聲。「尤其係林耀聲!我冇同佢拍過(合作),只係睇過佢演《點五步》(2016),佢畀到我一個幾興奮(感覺),即係我喺導演角色,我睇到佢嘅演出,佢嗰種……因為呢個角色係咁年青,佢唔係面對緊(社會、人事)鬥爭,而係面對緊同女朋友(黎紀君飾演王敏媛)生死嘅壓力,嗰種同大佬嘅掙扎情感,畀到我一個幾大嘅Impress。」

 

戚導又說,林耀聲與黎紀君這條故事線,是全劇裏最感人的,「因為嗰兩兄弟(麥子樂、黃又南)嘅爭名逐利呢,橋段都係嗰啲嘢,都真係比較套路,當然佢哋各樣嘅演出係有另一種味道,但林耀聲同黎紀君呢對情侶,因為佢哋兩個面對緊一個幾大嘅衝擊,所以佢哋嘅演出係幾感人。」而入行20年終於第一次在劇集擔正做主角的麥子樂,阿戚指他雖然老練,但今次演繹的角色亦頗有難度,要拿揑箇中情緒,不無壓力,「壓力就係來自麥明詩(飾演Emma),因為佢同麥明詩有一個幾壓抑嘅情慾戲,演戲冇問題,但情慾戲就,麥子樂仲驚過麥明詩,佢要衝破呢種心理障礙。」故事講述雙麥要背著黃德斌(飾演宋遠圖)發展地下情,「即係偷食,所以麥子樂要對呢樣嘢(關係)花好多想像,但佢嘅演出、演法係比以前成熟咗。」

 

參考AMM提供的劇情大綱及角色介紹,《逐流時代》故事結構簡單、人物眾多,戚導坦言,今次這套劇集,其實都是以往拍過的傳統長劇結構的戲:葉家是故事發生的地點,爸爸(陳觀泰飾演苟叔)在上環經營海味店,是家族生意,思想傳統,見自己年事已高,一心想將生意傳給三個仔(麥子樂飾演葉港生、黃又南飾演葉港智、林耀聲飾葉港偉),結果三個仔走去中環打工。「最主要係寫三兄弟點樣因為鬥爭,點樣為咗名同利,喺中環(上流社會)搞到焦頭爛額,而三兄弟又點樣關係破裂,最終成個故事係點,就要大家自己發掘。」到底阿戚最希望觀眾能夠透過今次這套劇集看到甚麼,「其實三兄弟就係等於社會嘅縮影,我睇到嘅就係話,通常想追逐名利嘅,都會損手爛腳,愈唔想爭嘅嗰啲人,應該係愈開心,但我哋而家呢個社會入面係咪咁呢?因為我哋成個社會已經變咗。」

 

《天與地》實際上想講友情   

借劇情發展和人物遭遇折射,甚至直接呼應社會現況,從來都是戚導作品的「招牌菜式」,相信《逐流時代》將來上架之後,很大程度都能夠再次引起劇迷思考和討論,然而談到他入行45年以來玩得最叻、玩得最盡,最引觀眾回味無窮的「一碟餸」,必然是2011年推出的《天與地》,沒有之一,這套劇集在香港人心目中的崇高地位至今不變,一晃眼已十年,到底觀眾於不久將來有沒有機會親眼見到劇中人物聚首一堂?「唔知!唔係唔敢,係冇呢個想像。」阿戚說,因為當年《天與地》播出後,觀眾賦予很多意義,但這個文本放在今天的香港,未必可行。

 

「大家都知《天與地》係作為一個反叛(象徵),大家都好多口號呀,對呢個戲點Name法(賦予甚麼意義),但响我哋而家呢個環境,你提起(演員再聚)可能都要花啲心思。」不一定以《天與地》的名義,單純邀請主角聚首一堂也可以吧?!戚導答得坦白:「得,咁又唔同喎,用《天與地》就可能敏感啲,如果用第二個名目、題材,有(機會)嘅,我都成日同陳豪佢哋聚埋一齊,要聚埋先可以傾呢個題目,唔去傾呢,就好難(成事),因為大家已經唔係(當年)嗰個狀態,阿Mo(陳豪)已經有三個小朋友,德斌又結咗婚,保怡已經轉咗(崗位,創辦製作公司,兼任劇集監製),唔再係演員咁簡單,蔡少芬已經喺大陸發展,阿佘又係,假如我哋真係做到呢樣就正呀,短短哋(拍)呀,我哋用手機拍,拍個短篇(故事)又好,MV都得㗎。」是的,拍甚麼也好,總之能夠再聚的話,其意義已勝過所有。

 

很多人認為,十年前首播的《天與地》,充滿對今天香港「預言」,但阿戚不以為然。「你話當年係咪衝住而家個社會(寫劇本),其實當年都唔係咁,當年都未發生咁多嘢,只不過我同阿旭明鍾意喺裏面搵一啲好多矛盾嘅嘢出嚟,去製造一啲創作空間,(因為)當時嘅社會,我哋唔多唔少都有啲睇法,就延伸到而家。」只是,再細看部份劇情與對白設定,是否也有點不幸言中,「好嘅唔靈醜嘅靈」的感覺?「係㗎,有啲!即係我哋講嘅嘢你話中唔中,有啲係中咗㗎,但有啲(到底)係唔係,可能我哋會响創作延伸落去又有,只不過,呢啲我唔覺得係一個大問題,我覺得《天與地》呢套劇,其實我同阿旭明主要寫嘅,係三個男人(陳豪、林保怡、黃德斌)嘅嗰種浪漫,佢哋因為一件事(在山上吃了家明)而演變到咁,而個社會又變成咁,咁佢哋會點呢?而阿佘(佘詩曼)又點樣睇呢三個老友呢?」奈何大家也心知肚明,當今的香港已不可能再拍出另一套《天與地》,畢竟新常態下紅線處處,阿戚以娘家的情況說明,今時今日,我們仍然可以繼續創作,只是在技巧上要再多花點工夫。

 

紅線一直存在 繼續創作尋出路

「其實我哋喺無綫成長呢,不嬲都有條紅線喺度,只係我哋不斷喺嗰條紅線度,睇下點踩綱線啫。去到而家我離開咗無綫,就等同有另一條紅線出現,變咗(要思考),我哋點樣喺創作入面拎個平衡?」30年前曾經與阿戚聯合執導《沙灘仔與周師奶》(1991)的「杜Sir」杜琪峯,今年3月接受香港電台節目《鏗鏘說》訪問時,直言「無形界線」必然出現。「你唔使諗,佢實會出現,一鋪比一鋪令你覺得更大挑戰,(但)我哋呢種創作人……正一『橡皮蝨乸』,撳極唔死,即係創作就係好靈活,你話嗰樣唔講得,我講嗰(另)一樣,我講嗰樣唔代表呢樣冇(包含)喺入面,問題在於裡面個內容係咪你真係要講。」

 

阿戚的想法擁有近似想法,他認為就算拍同一種題材,只要台前幕後配搭不同,自然會衍生出不同感覺的作品。「我覺得社會環境各樣嘢唔同呢,嗰樣嘢(作品)會變,演員配搭唔同,或者導演睇嘅嘢唔同,都可以變(有變化),唔係死咕咕,係咁就係咁,只不過(視乎)我哋對嗰個(創作)空間僅存仲有幾多,我哋點樣去處理佢,如果個空間好窄,去到你唔鍾意,你一定放棄。」但他去到今時今日仍然堅持創作下去,「因為我醉心拍嘢,變咗我都會(繼續)再响裏面搵條路,繼續去創作,繼續去行。」

 

換言之,仍然有得做下去嗎?「可以,正如你而家睇到我同文龍搞咗《逐流時代》,呢個戲,如果喺而家嚟講,都係幾爭議性,變咗我覺得,呢個咪就係空間囉……只不過有啲我哋以前真係可以好天馬行空,可以亂咁去想像嘅(劇情),而家好可能就唔得喇,某啲尺度唔可以去得咁盡,因為嗰啲可能有影響,可能要收斂下,我都仲喺度摸索緊。」乍聽很悲觀,然而戚導以昔日的舊拍檔「杜Sir」作例,冀大家別太早放棄。「伙睇下杜琪峯都喺ViuTV拍劇(《三命》),我覺得佢都肯咁樣做,即係市場(對前景)有唔同睇法……大家都會期待嘅,(既然)佢又做,我諗慢慢都好多人會開始喺呢個情況下去出現(創作、拍劇),我覺得有好事,將會更好!」